Website checklist

Voor een succesvolle website heeft u naast goede content en een flink aantal bezoekers ook een goede website nodig. Elke bezoeker is kostbaar. Als de eigenaar van een website wilt u dan ook dat elke bezoeker een klant wordt, maar hoe zit het met uw website? Zit deze wel goed in elkaar en worden uw klanten ook goed bediend via uw website?

Website checklistDe onderstaande website of SEO checklist is van toepassing voor bijna elke website. Vaak zijn deze genoemde zaken niet bekend of worden zelfs vergeten. Check dus snel hoe goed uw website is!

  • Staan alle producten en diensten op uw website?
    Ook al is een product minder belangrijk en zou u het binnen de gedrukte folder niet noemen, hoort dit product wel op uw website. Klanten kunnen het product via Google vinden en dat betekend meer verkoop.
  • Is er over uw producten voldoende informatie?
    U bent dé specialist wanneer het gaat om uw producten of diensten. Uw klanten zijn dit meestal niet. Zorg voor duidelijke productinformatie en plaats ook productfoto’s waar mogelijk.
  • Zijn alle pagina’s via “echte” links bereikbaar?
    Niet alleen voor uw bezoekers maar ook voor zoekmachines zoals Google is het erg belangrijk dat alle pagina’s via links bereikbaar zijn. Zonder deze links zal Google de pagina’s niet of zelden indexeren.
  • Hebben alle afbeeldingen een ALT tag?
    Vaak worden de afbeeldingen geplaatst zonder de opgave van een relevante ALT tag. Deze tag geldt als een soort omschrijving van de foto en is zeker een belangrijk onderdeel bij de zoekmachine optimalisatie.
  • Heeft uw website een contactformulier?
    Uw website is 24/7 bereikbaar en er zullen dus momenten zijn waarop u niet telefonisch te bereiken bent. Het vermelden van uw e-mailadres is een optie, maar de meest professionele optie is een goed werkend contactformulier.
  • Zijn uw contactgegevens makkelijk te vinden?
    Vaak bezoeken mensen een website voor de contactgegevens. Zorg er dus voor dat deze makkelijk te vinden zijn. Vermeld uw telefoonnummer bovenin op elke pagina.
  • Is uw website geschikt voor smartphones en tablets?
    Mobiel internet is booming business, voor sommige websites is het aandeel van mobiele bezoekers al boven de 50%.
  • Is uw website goed gestructureerd?
    Van een optimale website structuur profiteert niet alleen de bezoeker maar ook zoekmachines zoals Google. Google weet pagina’s beter te indexeren en de bezoeker kan de gewenste informatie sneller vinden.
  • Wordt uw website op de belangrijke zoekwoorden gevonden?
    Om op internet goed gevonden te worden is er helaas meer nodig dan alleen het gebruik van de juiste zoekwoorden. Het is belangrijk dat u al eigenaar op zoek gaat passende zoekwoord combinaties, zodat u niet hoeft te concurreren met alle andere websites.
  • Hebben alle (belangrijke) pagina’s een unieke meta description en page title?
    De meta description draagt er niet aan bij om beter gevonden te worden. Wel is dit de informatie die een Google gebruiker ziet, wanneer hij uw website als zoekresultaat gevonden heeft. De page title help wel bij de vindbaarheid. Gebruik voor beiden unieke en relevante teksten/woorden.
  • Heeft elke pagina een uniek adres?
    Deze vraag zal u zeker met ja willen beantwoorden. Helaas gebeurt het nog vaak dat een website op www.domein.nl en op domein.nl wordt weergegeven. In dit geval is er sprake van content duplicatie, iets dat Google zeker niet tolereert.
  • Zijn er website statistieken voor uw website beschikbaar?
    Naast het weergeven van het aantal bezoekers helpen de website statistieken erbij om meer over het gedrag van uw bezoekers te leren. Installeer Google Analytics of andere website statistieken software.
  • Heeft uw website een XML sitemap?
    De XML sitemap is een lijst met alle pagina’s van uw website. Google en andere zoekmachines gebruiken deze lijst om uw website compleet te indexeren.
  • Bestaat er een 404 / “Niet gevonden” pagina?
    Het gebeurt best vaak dat een bezoeker op een niet bestaande webpagina van uw site terecht komt. Waarschijnlijk toont uw website in dit geval een 404 pagina. Controleer deze pagina! Het is goed mogelijk dat deze pagina geen links bevat of er niet professioneel uitziet. Bij een goed opgemaakte en duidelijke 404 foutmelding zal de bezoeker niet gelijk uw website willen verlaten.

Heeft u 3 vragen of meer  met “nee” moeten beantwoorden, dan wordt het misschien tijd dat uw website een update krijgt. Graag zijn wij van dienst bij verder onderzoek en/of het optimaliseren van uw webshop of website.